Välkommen! Res säkert, följ Folkhälsomyndigheten klicka här.

Allt du behöver veta om elsparkcyklar

På kort tid har de tagit över landets storstäder. De syns uppställda (och slängda) på gatorna eller körandes på cykelbanorna. Vi pratar om hyrbara el-scootrar. Vi älskar färdmedlet och tycker att fler borde välja sparkcyklar än annan transport. Men hur ska man förhålla sig till dessa och vilka regler gäller? Här får du svar på de vanligaste frågorna.

I Stockholm och i flera andra av landets städer, ser man tvåhjuliga fordon på el överallt. El-scootrar har på kort tid blivit ett mycket populärt sätt att ta sig fram i stadskärnan. Ett av företagen bakom de hyrbara el-scootrar marknadsför transportmedlet som ett ”prisvärt, hållbart och uppiggande sätt att pendla på”.

Men utvecklingen har inte varit oproblematisk. Kritik har bland annat riktats mot att slängda cyklar skapar oordning i städerna och om vintern klagar snöröjare på att de är i vägen. Dessutom ökar el-scooter relaterade olyckor i hela världen.

LÄS OCKSÅ: Så reser du hållbart i Sverige

Då el-scooter är ett relativt nytt transportmedel är det många som saknar kunskap om exempelvis hur laddningen går till, vilken hastighet de håller och vilken åldersgräns som gäller. Här kommer svar på de allra vanligaste frågorna.

Vad klassas en elsparkcykel som?

En el-scooter eller el-sparkcykel som den också kallas, är konstruerad för en maxhastighet på 20 km/h med en motor på max 250 watt. Det innebär att den klassificeras som en typ av cykel. El-scooter omfattas därför av samma regelverk som en cykel. Därmed gäller samma krav på ringklocka, broms, lampor vid mörker och hjälmtvång upp till 15 år.

Tänk på att det är föraren som ansvarar för att elsparkcykeln följer kraven. Att köra en eldriven sparkcykel med högre hastighet eller starkare motor kan räknas som olovlig körning.

Använd hjälm och reflex när du åker el-scooter. Tänk på att det är föraren som ansvarar för att el-scootern följer kraven. Att köra en el-scooter med högre hastighet eller starkare motor kan räknas som olovlig körning. Foto: timisace.com
Var får jag åka?

El-scootrar får köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning på bilvägar. Det är däremot inte tillåtet att köra på trottoar. På gågata får du endast köra i gångfart, 6–7 kilometer i timmen och du har väjningsplikt mot gående.

Vem får köra?

Enligt uthyrarnas regler är det inte tillåtet för barn och ungdomar under 18 år att åka på scootrarna. Det är inte heller tillåtet att åka två personer samtidigt. När man laddar ner den tillhörande appen accepterar man dessa regler. I trafikreglerna finns det dock inget som rent generellt förbjuder barn och unga från att åka elsparkcyklar, men som vid användande av vanlig cykel gäller hjälmtvång för den som är under 15 år.

Hur går det till?

Cyklarna hyrs med hjälp av en app. Du lägger till ditt kreditkort och ser på en karta var närmsta scooter finns parkerad. I appen kan du också se hur mycket laddning den har kvar.

En laddning räcker ungefär i två mil. När batteriet börjar ta slut minskar farten successivt tills scootern stannar. När ett batteri är slut försvinner scootern från företagets karta. Den som försöker ta en cykel utan att ha betalt får inte igång elmotorn. Det går heller inte att använda den som kickbike eftersom den snabbt börjar tjuta.  Att hyra en elsparkcykel kostar 10 kr i startavgift, sedan 1–3 kr per minut.

Hur laddas en el-scooter?

I Stockholm finns i dagsläget (september 2019) minst tio olika aktörer för elsparkcyklar. Hur laddningen går till och vem som hämtar urladdade cyklar skiljer sig åt företagen emellan. Ett par av de större företagen låter privatpersoner hjälpa till att ladda elsparkcyklarna. Då tar dessa personer hem cyklarna, laddar dem och ställer ut dessa tidigt nästa morgon. I runda slängar ger varje laddad cykel mellan 50–150 kronor.

Hos de andra uthyrarna finns olika alternativ. Vissa hämtar in cyklarna med skåpbilar andra med cargobikes som går på el. En annan har egen personal som hämtar in och ställer ut elsparkcyklarna med elfordon. Ytterligare ett exempel är den uthyrare som kräver att elsparkcyklarna ska lämnas på bestämda parkeringsplatser. Där byts sedan cyklarnas batterier ut under natten.

Hur hanteras felparkerade elsparkcyklar?

Enligt TT ska Stockholms stad börja forsla bort elsparkcyklar som parkerats trafikfarligt eller hindrande. Uthyrningsbolagen får sedan lösa ut elsparkcyklarna mot en avgift som ska täcka kostnaderna för stadens hantering.

Allmänna tips för dig som vill åka elsparkcykel:
  • Kör försiktigt när du passerar medtrafikanter. Sänk hastigheten och håll avståndet.
  • Kör gångfart när du kör på gågator eller i ett gångfartsområde.
  • Parkera inte el-scootern på sådant sätt att den är i vägen för rörelsehindrade eller personer med nedsatt syn.
  • Det finns många företag som erbjuder el-scootrar att hyra. Det bästa är att kontakta respektive företag om du är osäker på vad som gäller just för deras elsparkcyklar.

Källa: TransportstyrelsenAftonbladet, DN, Expressen

Res Eko – Res och Upplev Sverige mer!

Vi på Res Eko är en contentbyrå och besöksguide om hållbar turism i Sverige. Vi finns på webben, som tematidning och i sociala medier. Vårt syfte är få fler konsumenter att resa och uppleva Sverige mer klimatsmart. Vi är partipolitiskt och religiöst obundna med målen demokrati, jämställdhet och hållbar utveckling för alla. Vi inspirerar och peppar varandra! Tagga din resa med #reseko @reseko.se

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta och nå ut med er story. Klicka här för mer information.

Res Eko klubben
Bli prenumerant, få senaste nyheterna och exklusiva rabatter helt gratis!