Välkommen! Res säkert, följ Folkhälsomyndigheten klicka här.

Svensk turism laddar om – intervju med Susanne Andersson Pripp

Reseåret 2020 blev nog inte som någon planerat, än mindre för turistbranschen. Susanne Andersson Pripp, ordförande för Svensk Turism, pratar om ”katastrofläge för svensk besöksnäring”. Men visst finns där också några få ljusglimtar! Susanne delar med sig av framgångssagor från sommarens svemestrar och spaningar inför framtiden.

Redan innan pandemin slog till hade svenskarnas ökade intresse för semester inom landet börjat märkas av. Trender som svemester (semester i Sverige), hemester (semester på hemmaplan) och en ökad medvetenhet kring hållbarhet gjorde att antalet gästnätter genomförda av svenskar gick upp sommaren 2019. I år såg förstås läget annorlunda ut, men pandemin till trots så valde många att semestra i landet.

– Det är framför allt områden som fjällen, skärgården, Västkusten, Höga kusten och Skåne som varit extra populära under sommaren. Många har valt att cykla och vandra som ett resultat av rekommendationerna om att semestra ute och nära, säger Susanne Andersson Pripp.

En undersökning framtagen av Tillväxtverket visar att svenskarnas gästnätter i landet totalt minskade med tio procent under juli i år jämfört med samma period 2019. Men i tio av Sveriges tjugoen län gick det bättre än på länge. Bäst gick det i Jämtland där Vemdalen fördubblade sina svenska gästnätter under juli och även Åre ökade fjolårets statistik under juli.

Länen som ökade mest under juli

Så mycket ökade de svenska gästnätterna under juli år 2020 jämfört med året innan:

  • Jämtlands län – 22 procent
  • Kronobergs län – 14 procent
  • Gävleborgs län – 12 procent

Källa: Tillväxtverket

Utrymme för mer hållbar turism

Men trots att det sett ljust ut på några håll, så är det övergripande läget för svensk turism fortfarande ”ganska nattsvart” enligt Susanne. Ungefär hälften av turismens intäkter i Sverige skapas i de tre storstäderna, och där är det främst de utländska turisterna som står för gästnätterna. Det krävs helt enkelt mycket för att svenskarnas egna resande ska kunna väga upp det.

– Jag tror inte det kommer bli som förut igen, vi måste helt enkelt räkna med ett nytt normalläge. Det är förstås svårt att säga exakt hur det kommer se ut, men jag tror bland annat att den hållbara turismen kommer drivas på allt starkare vilket förstås är positivt. Det kan vi se redan nu, plötsligt finns det svängrum för större förändringar.

Vilka turister hittar tillbaka först?

Svensk Turism finns till för att skapa bättre förutsättningar för svensk besöksnäring, det vill säga tiotusentals företag som på något sätt jobbar med resor, upplevelser, shopping, boende och mat inom Sverige. En viktig uppgift är att vara rådgivargrupp åt Visit Sweden som ska hålla koll vilka marknader resebranschen framöver ska rikta sig mot. Vilka turister kommer vilja resa hit och kanske framför allt: när kommer det att ske?

– Våra undersökningar visar att utländska turister fortfarande är intresserade av att resa till Sverige. Så just intresset ser vi inte som något problem. Däremot kommer vi antagligen få börja med att rikta oss mot närmarknader som Norden, Tyskland och Nederländerna. Att satsa på turister från länder som Kina, Usa och Indien känns i dagsläget väldigt avlägset.

Framtidens turist ställer nya krav

Under tre år har Svensk Turism tillsammans med Tillväxtverket drivit projektet Visit the future. Genom att granska förändringar som skett, och förväntas ske, i samhället och näringslivets strukturer, har de tagit fram strategier för hur besöksnäringen bör anpassa sig och proaktivt utvecklas för att dra nytta av framtidens utveckling.

– Vi har pratat om hållbarhet inom Svensk Turism i över tio år och internationellt sett ligger vi i framkant, men det räcker inte med att vara bland de bästa i klassen. Vi måste bli ännu bättre, hitta ännu fler innovativa idéer och lösningar. En hållbarhetsaspekt som jag tror kommer bli betydligt viktigare i framtiden är säkerhetsaspekten. Att vara en hållbar besöksdestination kommer inte bara handla om miljön, sociala och ekonomiska aspekter utan det kommer även handla att kunna ta hand om sina kunder och ge dem den trygghet de kommer kräva, säger Susanne.

En annan hållbarhetsutmaning som svensk besöksnäring står inför är, enligt Susanne, att hitta en lösning på problemet med destinationer i glesbefolkade områden som tar emot väldigt många turister under en kort period. Något som återigen blev tydligt under sommaren när mindre besökstäta destinationer plötsligt överbefolkades.

– Här gäller det för oss inom svensk besöksnäring att hitta en samverkansmodell där mindre besökta destinationer kan samarbeta med mer besökstäta för att komma fram till nya idéer och smarta lösningar på problemet. Men vi behöver även jobba mer med att utbilda gemene man att hjälpas åt för att skapa en utveckling som är hållbar, säger Susanne.

Så blir du en mer hållbar turist

  • Ha respekt för den miljö du befinner dig i. Vårda naturen för framtiden.
  • Följ lokala skyltar och anvisningar. Står det till exempel att du inte får cykla: gör inte det.
  • Ta alltid med dina egna sopor om du är ute i naturen. Ett tips är att alltid ha ett gäng zip-påsar i fickan.

Susannes bästa svemester-tips

”Jag gillar semestrar när man kombinerar storstad med landsbygd, alltså till exempel Stockholm med Gotland, Malmö med Västkusten eller Göteborg med Orust.”

Om Svensk Turism

Svensk Turism har framför allt tre uppgifter: att utgöra ett forum för den svenska besöksnäringens strategiska utveckling, att skapa en samverkansarena för svensk besöksnäring, och att tillsammans med regeringen agera advisory board för Visit Sweden.

Kontakta Svensk Turism: www.svenskturism.se

Text: Sofia Zetterqvist

Res Eko – Res och Upplev Sverige mer!

Vi på Res Eko är en contentbyrå och besöksguide om hållbar turism i Sverige. Vi finns på webben, som tematidning och i sociala medier. Vårt syfte är få fler konsumenter att resa och uppleva Sverige mer klimatsmart. Vi är partipolitiskt och religiöst obundna med målen demokrati, jämställdhet och hållbar utveckling för alla. Vi inspirerar och peppar varandra! Tagga din resa med #reseko @reseko.se

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta och nå ut med er story. Klicka här för mer information.

Res Eko klubben
Bli prenumerant, få senaste nyheterna och exklusiva rabatter helt gratis!